„O materiálech toho nyní vím asi jako malá učebnice,“ říká zakladatelka firmy Apronista, která na Amazonu prodává své designové zástěry
Výrobky společnosti Apronista spojuje především vášeň pro design, módu a svět kávy. Právě poptávka kaváren a lokálních pražíren po funkčních doplňcích přiměla Zuzanu Válkovou z Liberce rozjet vlastní podnikání s designovými zástěrami. Zuzana, která ještě před pár lety neměla prakticky žádné zkušenosti s šitím, založila vlastní firmu, přizvala šikovné zaměstnance a v roce 2016 začala s prodejem prvních výrobků. Dnes její zástěry oblékají zaměstnanci kaváren, restaurací, kadeřnictví i dalších podniků nejen po celém Česku, ale i v zahraničí. V současné situaci, která nepříznivě zasáhla právě odvětví gastronomie a služeb, se chce ještě více zaměřit na podporu mezinárodního prodeje přes Amazon.

V době založení Apronisty se Zuzana Válková profesionálně věnovala výběrové kávě. „Při zařizování kaváren a pražíren s výběrovou kávou se velmi dbá na design, funkčnost, lokálnost, kvalitu zpracování a materiálů a osobní vztahy s dodavateli. Přirozeně tak vznikla nemalá poptávka po moderním a designovém oblečení pro personál, na kterou jsem se rozhodla odpovědět vlastními zástěrami. To, že jsem vůbec neuměla šít, byl už jen malý detail,“ vzpomíná na začátky svého podnikání Zuzana. Celé dny i noci trávila trénováním šití a prací s různými materiály. Nejprve doma v kuchyni, později si pro výrobu zástěr pronajala vlastní prostor: „Vařit se u nás dalo jen v polovině kuchyně, protože zbytek zabíral šicí stroj a žehlící prkno. V rámci zachování duševního zdraví zbytku rodiny mi tedy nezbývalo nic jiného,“ směje se Zuzana.
Hovězí kůže z Itálie, kovové doplňky z českého Koh-i-nooru
Přibližně po roce se naskytl investor, díky kterému mohla podnikatelka z Liberce rozšířit tým i nabídku ručně vyráběných produktů. Její zástěry se brzy staly vyhledávaným artiklem pro širokou škálu klientů od baristů, kadeřníků až po zahradníky. „Vyrábíme jak pro velké nadnárodní korporace, tak pro ty nejmenší espresso bary. Naše zástěry nosí například zaměstnanci pivovaru Svijany, restaurace U Matěje majitele Jana Punčocháře nebo zmrzlinárny Puro Gelato. Z kadeřníků je to například Lukáš Klucký a jeho salon HAIRTREND,“ zmiňuje Zuzana několik podniků, kde našly její zástěry dobré uplatnění.
Zhotovení kvalitní a funkční zástěry přitom není vůbec tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát. Především zakázky šité na míru jsou časově náročné. Výroba jedné takové zástěry zabere až čtyři hodiny. Zuzana Válková se dnes stará především o chod celé firmy a k šicímu stroji zasedne už jen zřídkakdy. Jak sama vzpomíná, naposledy to bylo loni na jaře, kdy celý svět zasáhla pandemie koronaviru a zaměstnanci Apronisty se pustili do šití nedostatkových roušek. Již více než rok trvající krize bohužel negativně ovlivnila fungování celé firmy: „Vzhledem k tomu, že vyrábíme z 90ti procent pro zákazníky z odvětví gastronomie, nás příchod koronaviru poznamenal opravdu znatelně. Kvůli epidemii je navíc velký nedostatek komponentů a materiálů, ze kterých standardně vyrábíme. Snažíme se novým podmínkám přizpůsobit. Budeme méně vyrábět zakázkové věci a více se pustíme do sériové výroby a prodejů přes Amazon.“
Prodeje z Amazonu míří nejčastěji ke klientům z Německa
S prodejem svého zboží na Amazonu začal Apronista přibližně před rokem. Díky tomu není v současnosti závislý na prodejích v České republice. „Výhodou tohoto partnerství je především obrovská zákaznická základna, kterou má Amazon k dispozici. Naše zástěry se tak dostávají také k zájemcům ze zahraničí. Dále bych vyzdvihla rychlou a bezproblémovou dopravu k zákazníkovi. Pro nás jako malého prodejce z Liberce to je nedocenitelné,“ říká Zuzana Válková. Jiným menším firmám, které o vstupu na Amazonu uvažují, pak doporučuje rozmyslet si, zda budou svůj prodejní účet spravovat samostatně, nebo prostřednictvím externí firmy. "My jsme zkusili obě varianty a zůstali jsme u spolupráce s externí firmou, která se nám o prodeje na Amazonu stará,“ doplňuje Zuzana.
V Česku v současnosti funguje distribuční centrum Amazonu v Dobrovízi u Prahy. Jedná se o největší samostatně stojící průmyslovou halu u nás, ve které je umístěno více než dvacet milionů skladových položek. Odtud jsou pak díky propojenosti všech distribučních center společnosti distribuovány do celé Evropy.
Vysněným klientem je známý kuchař
Velkým krokem, na který se Zuzana společně se svým týmem v tomto roce chystá, je odeslání prvních objednávek také za oceán: „V tuto chvíli budeme posílat naši první zkušební zásilku do distribučního centra amerického Amazonu. Úspěšný prodej ve Spojených státech je cíl pro tento rok. Je to pro nás velká neznámá, obrovsky konkurenční prostředí a docela risk, ale jdeme do toho.“ A kdo ví, jestli se i díky této expanzi nedostanou zástěry z Apronisty k vysněnému zákazníkovi a věhlasně známému kuchaři: „Kdyby zavolal Gordon Ramsey a řekl ‚Dobrý den, Zuzko, rád bych nosil vaši zástěru‘, tak bych se určitě nezlobila. Myslím, že by mu ohromně slušela,“ uzavírá Zuzana Válková.
Amazon Marketplace
České firmy jakékoliv velikosti mohou díky službě Amazon Marketplace snadno prodávat své produkty na pěti evropských stránkách Amazon. Pokud se podnikatelé zaregistrují do populárního programu Fulfillment by Amazon (FBA), mohou jednoduše dodat své zboží do některého z více než 40 evropských distribučních center. Amazon se o zbytek postará a zajistí nejen rychlé doručení zboží zákazníkům kdekoliv v Evropě i jinde ve světě, ale i správu služeb zákazníkům.
Amazon vytvořil sadu nástrojů, které českým firmám usnadní prodej v zahraničí. Zahrnují marketingový obsah pro místní prodejce, intuitivní prodejní účet, uživatelskou podporu v pěti jazycích a jednoduchý platební proces. Prodejci mají také k dispozici řadu automatizovaných reportů a analytických nástrojů, které poskytují detailní obchodní informace a podporují efektivní plánování marketingu, prodeje i doručování zboží.