Sportovní kariéra jej přivedla k vlastnímu podnikání. Obchod Efitness dnes prodává své zboží do zahraničí díky Amazon Marketplace
E-shop Efitness funguje na českém trhu více než 15 let a díky svému specifickému sortimentu prožívá za poslední rok výrazné zvýšení prodejů. Nabízí totiž širokou škálu produktů pro cvičení, sport a volný čas. Lidé se museli od loňského roku kvůli pandemickým opatřením přesunout z posiloven a sportovních center do svých domovů a zařídit si je tak pro domácí cvičení. V rámci spolupráce s Amazonem navíc Efitness prodává zboží také do zahraničí a neustále tak rozšiřuje své působení na trhu. O svém podnikání nám více prozradil zakladatel a majitel e-shopu Lukáš Harnol.
Obchod Efitness založil Lukáš Harnol již v roce 2006. K oblasti fitness a sportu měl odjakživa blízký vztah. Od sedmi let závodně plaval a později se tomuto sportu věnoval vrcholově. Během dospívání se účastnil řady významných šampionátů v Evropě i ve světě. O vlastním podnikání začal uvažovat hned po studiích a sportovní kariéře: „Ta myšlenka přišla přibližně v jednadvaceti letech. Začínal jsem prodejem doplňků stravy. Sám jsem je pravidelně nakupoval, takže mě napadlo, co kdybych něco takového prodával i já sám. Postupem času jsme se více zaměřili na sortiment pro všeobecný sport, zdraví a volný čas. Nyní máme v nabídce asi 15 000 produktů,“ říká Lukáš Harnol.
Pomůcky pro domácí cvičení se v posledním roce těší veliké oblibě
Přestože má Efitness také kamennou prodejnu, většina jeho prodejů funguje přes vlastní e-shop nebo Amazon Marketplace. Pandemie koronaviru navíc trend prodeje v online prostředí od loňského roku ještě výrazně posílila a Lukášův tým se tak musel rozšířit. „Před lety jsem začínal sám, teď nás je patnáct. Ještě před rokem nás však bylo o něco méně, byli jsme opravdu malý e-shop. S příchodem pandemie jsme zažili tak prudký nárůst prodejů našeho sortimentu, že jsme potřebovali další posily do týmu,“ pokračuje Lukáš. Fitness zboží a produkty pro domácí cvičení se totiž staly oblíbenými pomůckami zákazníků, kteří museli v době pandemie trávit mnohem více času doma. Celkově dosáhl obchod Efitness za loňský rok třikrát vyššího obratu než v předchozích letech.
„Se začátkem nouzového stavu byl z řad zákazníků největší zájem například o činky. V průběhu jara si pak lidé uvědomili, že i léto budou muset pravděpodobně trávit doma, a naším nejprodávanějším sortimentem se staly zahradní bazény. Naopak na podzim a v zimě byl zase enormní zájem o produkty jako jsou sáňky nebo boby. To vše se v loňském a letošním roce prodávalo určitě více než v dřívějších sezonách,“ popisuje Lukáš Harnol největší trendy v prodejích poslední doby.
K rozšíření zákaznické základny pomohl Amazon
Efitness navíc prodává toto zboží také v rámci Amazon Marketplace, kde se zaměřuje především na zákazníky ze zahraničí. „O prodejích na Amazonu jsme začali uvažovat přibližně před třemi lety. V současnosti tam nabízíme asi 5 tisíc produktů, které nejčastěji míří do Německa, Itálie, Francie nebo Španělska. To jsou v rámci Evropy asi největší trhy, ale Amazon je neustále rozšiřuje. Takže nově zboží posíláme také do Turecka, Švédska nebo Polska a v nedávné době jsme připravovali první zásilky i do Ameriky,“ zmiňuje majitel Efitness země, kam putuje jejich zboží. Prodeje přes Amazon do zahraničí jsou přitom nyní asi pětkrát vyšší než v Česku a na Slovensku.
Z těchto důvodů bylo nutné rozšířit nejen tým zaměstnanců, ale také skladovací prostory. Efitness tedy před časem otevřel velký sklad v blízkosti Kladna a připravuje se tak na pokračování vysokých prodejů zboží pro domácí cvičení a volný čas i spolupráci s Amazonem.
„Určitě bychom využití Amazon Marketplace doporučili také dalším firmám. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že bude těžké se ve spolupráci s tak velikou společností prosadit, opak je pravdou. My jsme také jako relativně malí hráči tuto výzvu přijali, a i když nás to zpočátku stálo mnoho práce, pomohlo nám to získat neuvěřitelná čísla a rozšířit celé podnikání,“ uzavírá Lukáš Harnol, kterému aktuálně dělají radost narozená dvojčátka.
Společnost Amazon podniká v Česku od roku 2013, kdy nedaleko pražského letiště otevřela centrum vráceného zboží. To bylo později přesunuto na Slovensko a aktuálně zde funguje centrum distribuční. V něm je zaměstnáno přibližně 3 000 stálých zaměstnanců, kteří připravují zásilky pro zákazníky z celé Evropy, kam za nimi balíčky putují díky provázané logistické síti Amazonu.